Na základe pozvania organizátorov som sa zúčastnil spoločnej porady, ktorej cieľom je vytvoriť priestor pre vzájomne informovanie sa o stave riešenia problémov v oblasti všeobecného letectva. Pre nás je to výborný priestor prezentovať naše výsledky ako i požiadavky a návrhy na pripravované riešenia.
Celý zápis bude zverejnený na stránke LAA, ktorý tento rok bol organizátorom stretnutia .
Z priebehu uvediem len informácie priamo, či nepriamo sa dotýkajúce našej činnosti:
- Z informácie GR sekcie letectva MD vyplynulo, že ešte do konca volebného obdobia by sa mal „ otvoriť“ Letecký zákon. Vyzval všetkých zúčastnených na dodanie požiadaviek na zmeny. V diskusii som navrhol aby sa požiadavky predložili spoločne za všetky organizácie už v dohodnutom poradí priorít. Pokiaľ by sme boli úspešní s podporou LAA , SFUL by sme mohli presadiť novú definíciu „ LETECKÉ ŠPORTOVÉ ZARIADENIE“ podľa ktorého by sa do tohto pojmu mohli zahrnúť i „MODELY“. Terajšia dikcia to neumožňuje lebo v definícii je použitý pojem, že je to lietadlo….
Riaditeľ sekcie civilného letectva DÚ sprístupnil informáciu, že nové Rozhodnutie DÚ k bezpilotným prostriedkom je v záverečnom spracovaní a momentálne je na LPS( Letové prevádzkové služby) k stanoveniu podmienok lietania v CTR letísk a výšok. V ďalšom informoval o prebiehajúcom rokovaní s Ministerstvom vnútra o vykonávaní kontrol dodržiavania podmienok lietania s bezpilotnými prostriedkami a zverejnil, že v súčasností bolo v správnom konaní vydaných 7 rozhodnutí o porušení podmienok s vyrúbaním pokút. Predpokladá sa, že sa už v blízkej budúcností bude kontrolám venovaná zvýšená pozornosť , načo by mali byť pripravení aj modelári, nakoľko nová definícia UAV zahŕňa i naše modely. Riaditeľ sekcie vyslovil spokojnosť s ochotou modelárov spolupracovať a prispievať tak bezpečnej prevádzke.
- V reakcii na vystúpenia som navrhol aby sa všetky organizácie mohli zúčastniť už procesu spracovania návrhu a nie až pripomienkovania spracovaného dokumentu. Či a ako to bude akceptované je otázne. Opakovane som informoval, že LERMAS je pripravená, vo svojej kompetencii zvládnuť registráciu modelov, vrátane dronov (športových koptér), ktoré budú lietať podľa pravidiel FAI a budú spĺňať definíciu modelu podľa FAI.
Boli sme upozornení, na zodpovednejší výber priestorov pre naše aktivity, zvlášť, keď budeme požadovať väčšie výšky. Ako vzor , zlého rozhodnutia bolo použité letisko Trnava – Boleráz, kde je povoľovanie akýchkoľvek výnimiek zložité a závisí na viacerých faktoroch.
S podporným stanoviskom pre vytvorenie podmienok pre činnosť modelárov vystúpili zástupcovia LAA a SFUL s poukázaním na potrebu venovať sa mládeži, ktorá musí mať k tomu vytvorené podmienky. Udržanie výborných výsledkov modelárov je najlepšou reklamou práce všetkých „ leteckých“ inštitúcii na Slovensku.
Ja k tomu dodám : kde aktívne žije mládež tam je predpoklad životaschopnosti celého letectva.
Predseda LERMAS
Ľubomír Krupár